Til Forside

Udskriftsvenlig side

Tenerife
december 2008 og 2010

Man mener, at Tenerife har været vikingernes foretrukne feriested.
Jeg har dog aldrig været særlig tiltrukket af De Kanariske Øer. Men en regnfuld campingferie efterfulgt af et regnfuldt efterår gør udslaget. Decemberferien skal være sol og afslapning og kort flyvetid. Det bliver Tenerife – Atlanterhavsøen med solen og det milde klima og 300 solskinsdage om året. Helt præcis Callao Salvaje på sydkysten.
Vi ankommer til sydøens stenede ørken, hvor kæmpehoteller og lejlighedskomplekser kæmper om pladsen ved Las Americas og Los Cristianos.

Lidt om Tenerife
Tenerife er den største ø i den spanske øgruppe, De Kanariske Øer, og er en 10-12 mio. år gammel vulkanø. De Kanariske Øer består af 7 beboede øer og mange ubeboede småøer.
Oprindelig består Tenerife af 3 vulkanøer. Men en 4. Vulkanø skyder op af havet mellem de 3 øer og binder dem sammen. Denne ø ses i dag som vulkanen Teide, der er blandt verdens højeste vulkaner 3.718 m.
Der er spændende teorier om øgruppens opståen. Undersøiske vulkaner er eksploderet og vokset, indtil de er nået op til havoverfladen og har dannet en ø. Man har allerede navngivet den næste ø, der formodes at opstå vest for Hierro, Las Hijas. Men der vil gå ca. 2 mio. år endnu.
Passatvindene gør, at der aldrig bliver ulideligt varmt på Tenerife.
Bjergkæden Dorsal Cordillera deler Tenerife fra øst til vest.
Når regnskyerne kommer drivende og rammer bjergene, er det Tenerife nord, der får hovedparten af regnvandet og dermed det frodige klima.
På Tenerife bor der ca. 850.000 indbyggere, og der kommer ca. 5.5 mio. turister på besøg hver år.

2008 - Callao Salvaje
Her ligger Atlantic Holiday Centre, og tæt ved ligger lejlighedskomplekset Albatros, som ejes af Dansk Folkeferie. Vi bor på Albatros i en dejlig lejlighed i 2 plan med 2 soveværelser. Flot udsigt fra de 2 store terrasser. Fint til 3 personer.
På Atlantic Holiday Centre kan man benytte pool området, der ligger helt ud til havet. Det føles næsten som at stå på en luksusliner, når man står ved poolen og skuer ud over havet. Ved siden af er der en lille stenstrand. Men et større ombygningsprojekt af stranden er undervejs.
Callao Salvaje er en hyggelig og stille by, der ligger helt ud til Atlanterhavet, og vi har da også den flotteste udsigt fra vores logi.
Her er masser af små butikker, så det er ikke noget problem, at handle lidt ind. Caféer og restauranter mangler vi heller ikke.
Aftenerne er til en lun sweater. Om Morgenen er der ca. 19 gr., så morgenmaden kan indtages ude.
Vi er i julemåneden, men det ser man ikke meget til her.

Billeje
Poul’s autoudlejning, der ligger lidt oppe ad gaden, er dansk ejet. 150 euro for 5 døgn alt inkl. for en Citroen C3.
Får lige et par tips med fra biludlejeren, inden vi kører ud for at kigge på øen sammen med vores medbragte TomTom.

Klik - for større billede

Albatros

Atlantic Holiday Centre

Udflugter

Playa de San Juan
Vort første mål er nabobyen Playa de San Juan, der er en fredelig og malerisk lille fiskerby - omgivet af bananplantager, der er overdækket med stof/plast.
Den fine lille badestrand ligger godt beskyttet ved havnen og er under udbedring. Der bliver kørt mere sand på, og det ligger i store bunker og venter på at blive fordelt. Stor aktivitet af lastbiler.
Vi holder badepause, inden vi spiser frokost på den første café med udsigt til strand og hav.
Dette sted besøger vi flere gange, og her kunne vi godt tilbringe hele ferien.

Vi fortsætter køreturen mod Puerto de Santiago og Los Gigantes. Undervejs er der et flot udsigtspunkt med udsigt ned over Los Gigantes. Vi fortsætter helt ned i byen og helt ned til et brusende hav, der slår mod klipperne. Derefter går det videre mod nord til Tamaimo og til Retamar.
Det er nogle heftige veje i dette område. Højt ned og hårnålesving. Glem alt om højdeskræk her og nyd udsigten.
Området har en flot vegetation af kaktusser og blomster, der myldrer op alle vegne.
Da det er sidst på eftermiddagen, beslutter vi os for at vende om, inden vi når helt op til nordkysten.
I et stort supermarked ved Adeje handler vi lidt ind. Da vi kommer ud, er det blevet mørkt, men heldigvis har vi ikke langt hjem.
Vi har ikke helt styr på vejene og kører hjemad mod nabobyen Playa Paraiso. Vi fortsætter ned i byen og rundt om et bjerg langs med kysten. Vejen bliver smallere og smallere. En irriterende bilist skal absolut vende på den smalle vej. 50 m senere forstår vi hvorfor. Vejen er total blind, men vi får konstateret, at Morten er ret god til at bakke.
Tilbage til Albatros og en kold øl på terrassen.

Klik - for større billede Klik - for større billede Klik - for større billede Klik - for større billede

Playa de San Juan

Los Gigantes

Figenkaktus

Pico de Teide
Midt på øen ligger vulkanen Teide, der en af verdens højeste vulkaner 3.718 m. Kun 2 vulkaner på Hawaii er højere.
Turen derop er en oplevelse i sig selv. Vi gør mange stop undervejs. Først på turen passerer vi vinmarker i efterårsfarver, og senere kommer vi op til Nationalparken Las Canadas, der ligger i ca. 2 km's højde oppe i et fantastisk kraterlandskab med klippeformationer i farver og faconer, som er ubeskriveligt flotte. Skabt af voldsomme begivenheder. Landskabet forandrer sig hele tiden, og det samme gør beplantningen, når vi ad serpentineveje nærmer os Teides øverste parkeringsplads, hvor alle turistbusserne holder. Her er der nogle meget flotte klippeformationer. Vi kører lidt videre og komme helt op til svævebanen, hvor vi holder ispause med udsigt.
Herfra kan man via en kabelbane komme yderligere 1,5 km op. Der er dog stadig 200 meter til toppen af Teide herfra, og desuden kræver det en tilladelse.
Rundt omkring Teide ligger flere mindre vulkaner. Sidste vulkanudbrud i 1909 fra vulkanen Chinyero, som ligger ca. 10 km vest for Teide. Dette udbrud finder sted den 18. november og varer i 10 dage. Vulkanen ulmer efter sigende stadig.
Vi vælger svævebanen fra, og fortsætter til El Portillo, hvor vejen deler sig. Der vil være langt at køre, hvis vi fortsætter nordover, så vi vender automobilen og kører samme vej ned. Men det er også en utrolig flot tur, så den kan godt gentages. Det allersidste stykke vælger vi dog at køre ad en anden vej, som slår nogle gevaldige sving. Men udsigten er rigtig flot. Vi passerer en masse bananplantager, der står i murede indhegninger, indpakket i blå plastposer. Ikke noget specielt kønt syn.
Vi kører ned igennem skyerne, og temperaturen stiger efterhånden, som vi nærmer os kysten. På Teide er der 17-18 gr..

Nationalparken ved Pico de Teide

Los Christianos skal vi jo også lige kigge på, så efter morgenmaden kører vi af sted mod Los Christianos. Det er der mange andre, der også gør. Vi må holde i kø for at komme fra motorvejen og ned til byen. Vi fortsætter ligeud og ender nede ved vandet, hvor vi parkerer på den allersidste parkeringsplads før bjerget. Så er der basis for en travetur langs kyst og strandpromenade med flotte sandstrande.
Der lugter fælt af olie, da vi stiger ud af bilen. Vi får forklaringen, da vi har gået et stykke og ser en færge fra rederiet FRED OLSEN, der er gået på grund og lækker olie. Stor aktivitet, afspærring, politi, TV og både. Det er nok den del af vores ferie, der er bedst dokumenteret rent billedmæssigt.
Vi fortsætter langs stranden og går ud på den lange mole, hvorfra der er et flot kig ind over byen.
En tur op i de små hyggelige gader, der går parallelt med strandpromenaden. Her er der masser af små butikker og cafeer. Vi ender ved Kirketorvet med flotte træer og bænke.
Der er sort af mennesker på strandpromenaden og masser af store flotte palmer og store hoteller. Vi finder en café, hvor vi spiser vores frokost med udsigt over havet.
På tilbagevejen er olien nu nået ind til én af strandene, og der er selvfølgelig stor aktivitet.
Engang en stille og søvnig fiskerby, det er historie.
Da vi kører ud af byen, er der igen kø. Vi kører på motorvejen og fortsætter til afkørsel 79 Adeje for at komme op til Helvedeskløften ”Barranco del Inferno” - en 5,5 km lang kløft, der ligger i over 500 meters højde og har indgang øverst oppe i byen Adeje.
Det går meget stejlt opad på den blinde vej, der ender ved billetdamen ved indgangen til kløften. Flot udsigt til lidt af kløften.
Det kræver en rigtig god håndbremse, at parkere heroppe. Der er dog en livline, idet der ligger en rigtig god restaurant ved siden af med en plan P-plads inde bagved. Vi parkerer dog i vejsiden og håber håndbremsen holder, og at Morten klarer at komme ud. Det gør han selvfølgelig. Men jeg vil ikke anbefale, at parkere i vejsiden mellem alle de andre biler. Vi vælger restaurantens P-plads, da vi om aftenen spiser hvidløgskylling på Restaurant Otelo.

Los Christianos Los Christianos Los Christianos FRED OLSEN på grund

Santa Cruz er øens største by.
På havnefronten ligger byens nye vartegn, Operahuset – Tenerife Auditorio, som bliver indviet i 2003. Den spanske arkitekt Santiago Calatrava har vist hentet inspiration i Utzons operahus i Sydney - både hvad angår beliggenheden helt ud til havet og den specielle udformning. Et byggeri, der er et besøg værd.
Vi er heldige at komme indenfor og kigge, og da der er pause, sniger vi os til at kigge indenfor i en koncertsal.
Vi studerer bygningen fra alle vinkler og går op og ind alle de steder, vi kan komme til det. Det er et fantastisk byggeri. Lige overfor Operahuset ligger busterminalen og lige ved siden af ligger Santa Cruz’ største stormagasin med 10 etager. Her er specielt er afdelingen med tørrede skinker imponerende.
Vi køber lidt vin og spansk foie gras, og fortsætter vores tur til Las Mercedes 15 km mod nord. En lille søvnig by i grønne omgivelser.
Her ser man tydeligt forskelligheden mellem nord og syd Tenerife. Her er grønt og frodigt. Urtehaver med flotte planter, citron- og appelsintræer og vinstokke. Julestjernerne blomstrer, men det er jo også december. Et udsigtspunkt, men ingen café i nærheden. Vi trænger til frokost, så vi fortsætter ad motorvejen til Puerto de la Cruz.
Parkering er ret håbløst at finde her. Men vi finder da en p-kælder og går ned til Strandpromenaden og finder en café, hvor vi får lidt at spise, inden vi fortsætter langs kysten.

I Icod de los Vinos ser vi det flotte 3000 år gamle drageblodstræ - dog kun i forbifarten. Vi forsøger forgæves at finde det, men da vi opgiver, står det der pludselig. Det er vist alligevel kun 600-800 år gammelt, så pyt.
Vi fortsætter turen via Ruigomez - Santiago del Teide, Tamaimo, Guia de Isora. Ved Adeje drejer vi hjemad. Kl. er 18.30 og det er blevet mørkt.

Operahuset i Santa Cruz Supermarked i Santa Cruz

Alcalá
Det er tid til den allersidste udflugt i bilen.
Har egentlig planlagt at køre til Los Gigantes, men i Alcalá drejer vi af mod vandet. Palle har læst om et supermarked med verdens måske flotteste udsigt. Og tilfældigvis parkerer vi netop lige ved siden af KASUR. Og flot er her. De flotte promenader må vi lige prøve, og en travetur rundt i byen viser en fredelig og turistfri by uden store hotelområder. Nåh ja, der er jo lige det store wellness hotel, der fylder ret godt i området.
Nyder en espresso på et fredeligt torv.
Da vi kører vi tilbage, tager vi en lille afstikker ned vores lille favorit sted Playa de San Juan, den lille hyggelige fiskerby med en dejlig strand.
Her nyder vi lige en sangria og det bløde solnedgangslys, inden vi i tusmørket lister hjemad for at aflevere bilen.

Mercedes  Alcala  Alcala

Restauranter
Cafe Europa
Er en hyggelig bar og restaurant, der ligger ved Apartments Albatros, hvor vi bor.
Spisekortet lever op til navnet. Menuen står på flere sprog – også på dansk.
Vi spiser her 3 aftener.
Her er gasvarmere, der luner dejligt i en let kølig aften.

Både hvidløgskyllingen, paellaen, tun og dagens fisk kan varmt anbefales. Også kanarisk hvidvin.
På Tenerife skal man jo spise hvidløgskylling med saltkartofler. Så det gør vi allerede den første aften. Lækkert.
Til hvidløgskyllingen serveres kartofler kogt i havvand, med saltskorpe og skræl. Dertil en krydret sauce ”mojo”. En krydret grøn og en stærk rød.

Restaurant Otelo
Ligger oppe ved Helvedeskløften og er kendt for sin rigtig gode hvidløgskylling. Så det må vi prøve. Vi parkerer denne gang inde på p-pladsen bag restauranten. En stor plan plads med flot udsigt.
Vi får kanarisk grøntsagssuppe og hvidløgskylling med saltkartofler.
Et hyggeligt sted med mange gæster og en fantastisk udsigt. Kan anbefales.

Titanic
Lidt oppe ad gaden tæt på vores bolig ligger Titanic, hvor vi får kanarisk ged. Vi får hvidløgsbrød, salat, 2 slags kartofler og ragout.
Dejlig mad og god betjening.

Casa Maria
Der er hyggeligt nede på hjørnet hos Casa Maria og den store sanger, der hver aften synger af karsken bælg – gud bedre det. Vi sætter os længst væk.
Vi får pizza og de er rigtig store og rigtig gode.

Paella Barranco del Inferno Hvidløgskylling

Solgaranti efter 5 timer i fly - Her er sol og varme, dramatisk landskab, strande, grønne skove, ørken, bjerge, vulkaner og masser af eksotiske planter og flotte kyster. Tenerife er et dejligt sted, når man kommer lidt væk fra de store feriebyer. Der findes mange små landsbyer med en afslappet stemning, næsten upåvirket af turister. Behold bare Cristianos og Americas, men de små byer og Teide vil jeg gerne besøge igen.

2010 - Costa Adeje
Ved middagstid lander vi atter i den lune lufthavn på Sydtenerife. Køreturen til hotellet La Pinta tager ca. 15-20 min.
Vi er havnet lige midt i et turisthelvede og er trætte og sultne. Vi er ikke lige oplagte til alle de sælgere på strandpromenaden. Men vi får vores tunsalat, selv om det blæser en del.

Hotel La Pinta
ligger på Playa de las Americas, Costa Adeje. Kyststrækningen nord for Las Americas. Et dejligt stille og fredeligt område. Hotellet ligger direkte ved strandpromenaden og en lille badebugt. Udsigt til Lystbådehavnen. Det er et enormt stort lejlighedshotel. Lidt for stort. 7 etager og ca. 200 lejligheder. Vi får tildelt lejlighed 141 på langsiden af bygningen modsat poolområdet og med delvis havudsigt. Ok værelse, men lidt mørkt og koldt.
Selv om solen skinner, er det køligt, da vi indtager morgenmaden på terrassen iført varme trøjer. For her kommer ingen sol. Vi bor på skyggesiden. Naboen fortæller, at de har klaget over den kolde og mørke lejlighed. Så de har fået en anden. Det er stikordet. Jeg drøner op i receptionen. Mod at betale 5 euro pr. dag kan vi flytte til pool og solsiden næste morgen. Dejligt med havudsigt og solskin
På terrassen til den anden side går vores tidligere nabo rundt og fryser med et tæppe omkring sig.
Så er det tid til at komme ud og kigge på omgivelserne.
Området har vi ikke besøgt før, så vi traver af sted på strandpromenaden
. Flot tur og dejligt vejr. Vi fortsætter ind mod Los Christianos, men tørsten tvinger os til at holde pause inden vi påbegynder tilbageturen. Denne gang tager vi gaderne ovenfor strandpromenaden.
Trætte og ømme i vinterfødderne når vi tilbage og køber ind til sandwich i superen, og jeg finder en dejlig tærte til kaffen. Undervejs tilbage opdager Palle en tapas restaurant til i aften.
Vi indtager vores sandwich og kaffe med løgtærte(!!) og nyder udsigten.

Billeje
Vi bestiller bil til 3 dage med levering i løbet af 10 min. En lille Fiat Panda.
Når man bestiller bil via hotellet, må man parkere gratis i kælderen. En god ting. (Hjemme hørte vi om problemer med tyveri af hjulkapsler, når man parkerer på gaden – uden forsikringsdækning).

Udflugter

Teide
Af sted mod Teide. TomTom lod vi blive derhjemme. Palles nye telefon har jo GPS. Desværre har han pakket opladeren til TomTom i stedet for til telefonen. Et turistkort rækker dog også. Der er ikke just trængsel af veje på øen.
Rigtig flot tur i klart vejr og Teide har sne på toppen. Vi køber en tur til kabelbanen, så vi når næsten helt op. Det er en flot tur, men der er koldt på toppen og sneen ligger omkring endestationen, så vi må ikke bevæge os ud i området.
Hjemturen fra Teide går ad en anden rute. Også en rigtig flot tur. Via Vilaflor og Arona.
Hjemme igen og en tur i poolen.

Güemar - Santa Cruz
Op til en morgen med dis og blæst. Vi pakker bilen og kører mod Güemar og pyramiderne. Men det ser nu ikke særlig interessant ud, så vi kigger bare ind og kører videre til Santa Cruz og den flotte operabygning, som altid er et besøg værd.
Vi fortsætter videre ud af byen, og 9 km nord for Santa Cruz ligger Plaua de las Teresitas. En meget flot 1,5 km lang palmestrand med sand fra Sahara. 9 mio. sække er der brugt.
Her slår vi os ned og bader. På strandbaren spiser vi frokost. En tallerken med blæksprutte, salat og saltkartofler. Hjemad via motorvejen. Er lige inde på en tankstation, hvor der er det flotteste toilet, jeg længe har set. Og lækre tapasretter kan man også købe her. Vi fortsætter til Los Christianos, hvor vi parkerer og går en tur på strandpromenaden. Et stort skib er på vej ind i den flotte solnedgang. Hjemad inden det bliver mørkt.
Det er en rigtig lun aften. Den varmeste dag indtil nu. Ved 23 tiden kan vi sidde på terrassen uden trøje. Se det er ferie - i december.

Los Gigantes - Playa de San Juan - Callao Salveje
Op af formiddagen beslutter vi os for at køre af sted mod Los Gigantes. Det er nemt at finde rundt på øen, men ikke i byen, så vi benytter Palles NOKIA til at guide os op på motorvejen.
Flot tur. Holder pause ved den højt beliggende café lige ovenfor Los Gigantes. Holder et par steder i byen og kigger os omkring. Imponerende sted.

Vi fortsætter til San Juan, hvor vi parkerer helt nede ved stranden. Drikker kaffe på et hjørne ved stranden. Mange steder er stranden ødelagt – formentlig af regnskyl. Det er en lun dag, men det blæser, så det er nok forklaringen på, at stranden er næsten helt øde. Har egentlig planlagt at køre op til Helvedeskløften, for at spise aftensmad – Tenerife kylling. Men længere oppe ad gaden ligger et meget lokalt spisested, hvor de serverer Kylling mojo. Så vi spiser den varme mad allerede nu. Det viser sig at være en god disposition rent vejrmæssigt.
Hjemad kører vi via Callao Salveje, hvor vi boede for 2 år siden.
Det planlagte strandprojekt neden for hotellet er endnu ikke gået i gang. Der er dog tegnet nogle hvide streger, så der er nok en plan. (Projektet er udført i 2012)
NOKIA løber tør for strøm, men vi finder alligevel tilbage via afkørsel 28 og kører direkte ned i parkeringskælderen.
Det er noget overskyet, men vi snupper et havbad og et poolbad. Så kommer regnen væltende. Og det er hjemmeaften.