Til Forside    

Udskriftsvenlig side

Sverige 
Campingferie juni 2010

   

Klik for større billede

Klik for større billede

Klik for større billede

Klik for større billede

Överlida Camping

Överlida Camping

Överlida

Överlida Camping

Campingferie i Sverige har hidtil ligget langt nede på hitlisten over kommende feriemål, og vi bestiller da også færgebilletten Grenå-Varberg i sidste øjeblik. Campingferien, der for mange år siden druknede i regn, mindes vi, hver gang Sverige kommer på tale. Dog står Stockholm højt på hitlisten, så vi tager chancen og satser på rimeligt vejr.

Der loves stiv kuling præcis i det tidsrum, vi skal sejle, så godt med plastposer i lommer og taske - belært af fisketuren på havet for et par uger siden, som jeg vil undlade at beskrive nærmere.
Vel ombord, skynder vi os at få købt noget kaffe og brød, så har vi da fået lidt, hvis aftensmaden skulle smutte. Vejret bliver nu bedre end forventet, og vi spiser aftensmad ombord med god appetit. Indimellem er der VM fodbold.
Vi har i forvejen kodet GPS'en til en campingplads ca. 50 km fra Varberg med retning mod Jönköping.
Ikke langt fra Varberg passerer vi Grimeton Radiostation, der blev bygget i 1924 og er blevet udnævnt til Verdens kulturarv. Det må blive på hjemturen.
Vi følger 153 til Ullared, hvor vi drejer til venstre via 154. (Ullared er kendt for det opreklamerede shoppingcenter
www.gekas.se, som vi besøger på hjemturen). En rigtig flot tur i frodig natur.

Överlida
Desværre er det overskyet, og det regner, inden vi når den idyllisk beliggende campingplads ved Överlida. En rigtig fin plads ved en badesø og med god plads. Der er lukket i receptionen, da vi kommer, så vi kører bare ind og finder en plads. 
Vejret er kun til TV, og heldigvis kan vi se det på den medbragte lille notebook. Det kommende royale bryllup om en uge er selvfølgelig det store emne.
Næste morgen titter solen frem, og der er 13-14 gr. Pladsen ligger flot på en lille halvø ud til en sø. Det er et rigtig dejligt sted. En travetur langs søen inden vi tager afsked.
Vi fortsætter nordpå i tørvejr og lidt sol. En flot tur i et frodigt og grønt landskab med masser af kig til søer og elve. Ren idyl. Ved Jönköping fortsætter vi på E4. 
Da vi har passeret Jönköping og det efterfølgende Huskvarna, dukker den flotte udsigt til Vättern op. Vi må ind og nyde udsigten og drejer ind på den første rasteplads. Men det var dumt, for der er total overfyldt af udenlandske lastbiler, så vi kan hverken komme frem eller tilbage. Totalt kaos. Palle må lige ud og forklare en lastbilchauffør, at han altså må bakke lidt, så der bliver en passage, hvor vi lige kan klemme os igennem. Ud på E4 igen. Puha, den rasteplads vil jeg ikke anbefale.  
www.overlidacamping.se

        
Klik for større billede Klik for større billede Klik for større billede Klik for større billede

Gränna 

Vadstena

Vadstena

Flygvapenmuseum i Linköping

   

Gränna
Vi fortsætter til Gränna, som ligger ned til Vättern, og campingpladsen ligger rigtig flot helt nede ved vandet. Vi får en plads i yderste række med udsigt til havnen og søen. Bedre kan det ikke blive.
Gränna er en turistby, det er man ikke i tvivl om, når man ankommer.
Solen skinner, og det er varmt, da vi spiser vores frokost. Men da vi står klar med cyklerne, begynder det at dryppe. Vi fortsætter alligevel op i byen, og må da også gå i dækning for regnen. Får handlet ind i Coop og studeret polkagrisfremstilling (rød og hvidstribede bolchestænger med pebermyntesmag). Der ligger ca. 10 polkagriskogerier i denne lille langstrakte by med ca. 4.000 indbyggere. Men nogen må jo købe dem, og der er da også kunder i butikkerne. Måske er svenskerne nogle slikmunde, for selv den lille Coop har et enormt bland-selv-slik udvalg, og det samme i ICA på det andet hjørne.
Der er rigtig mange flotte gamle og velholdte træhuse i byen. Ingen tvivl om, at det er et dejligt område, men vejret indbyder ikke til at kigge på omegnen
Kaffen indtager vi i silende regn under sejlet. Aftensmaden er kylling og nye kartofler. Rødvinen har vi medbragt hjemmefra i feriestørrelser. En tur ned til havnen for at købe isdesserten. Det er hundekoldt, og den ene regnbyge afløser den anden. Vejret begynder faretruende at ligne en tidligere campingferie i Sverige.
Nu må det godt snart bliver bedre, ellers er det sidste chance - Sverige.
Næste morgen pakker vi det våde sejl og ”gulvtæppe” sammen og forlader Gränna i tørt, men gråt vejr. Det varer dog ikke længe, før vi får dejligt solskinsvejr.  
www.grannacamping.se

Vadstena
Vi fortsætter op langs Vättern og kommer til Vadstena, hvor vi holder pause og parkerer ved slottet. Kigger på den hyggelige havn og traver en tur i byen.
Vadstena Slot, også kaldet Gustav Vasas slot, ligger helt ud til Vättern og er bestemt et besøg værd. Blev opført som kongelig fæstning ca. 1545. Anlægget består af en firkantet gård omgivet af en kraftig mur med porttårn og bred vold samt en voldgrav, der er forbundet med Vättern, så man kan sejle helt ind til slottet.

I Motala drejer vi af, så vi kører langs Götakanalen og stopper i Borensberg. Regnen står igen ned i spandevis, og vi tjekker adresse og åbningstider på Flymuseet, nu hvor vi endelig har fået internetforbindelse. Får et Skypeopkald fra Kreta, hvor de har det for varmt. Vi kører vist i den forkerte retning, men fortsætter mod Linköping. Der er jo næsten 2 uger til, vi har plads på færgen. Pludselig ser jeg i forbifarten et skib ”midt på en græsmark”.

Flygvapenmuseum
Museet er netop genåbnet den 12. juni efter ombygning og udvidelse. Det svenske Air Force Museum er beliggende på Malmen i Linköping, hvor den første svenske pilot ”Den flyvende baron” Carl Cederström grundlagde sin flyveskole i 1912.
Hel samlingen omfatter 130 fly samt udstyr, uniformer, dokumenter m.m.. fra begyndelsen af det 20. århundrede op til JAS 39 Gripen.
I nederste etage er der netop åbnet en hel speciel permanent udstilling om Sverige under den kolde krig. Et svensk DC-3 militærfly, der bliver skudt ned af russerne i Østersøen 13. juni 1952, bliver fundet i 2003 og bliver i det følgende år bjærget op af vandet. Nu ligger resterne af et velbevaret og omhyggelig restaureret fly som minde om den kolde krig og det spændte forhold mellem Sverige og Sovjetunionen. Med skudhuller og effekter fra de omkomne 8 besætningsmedlemmer.
Billetpriserne er moderate 50 SEK, børn (u. 18 år) gratis. Et besøg kan anbefales.
Efter besøget på flymuseet fortsætter vi mod Stockholm.  
www.flygvapenmuseum.se

            
Klik for større billede Klik for større billede Klik for større billede Klik for større billede
Kongeslottet Kongelig liggestol Kongeslottet Operaen i Stockholm
                           

Bredäng Camping
Vi kører efter Bredäng og afkørsel 152. Der er skilte til campingpladsen, så den er nem at finde.
Vi får en udmærket plads og får indviet vores nye rejsefortelt. Campingpladsen ligger 10 km syd for Stockholm i et dejligt naturområde til den ene side og udsigt til boligblokke til den anden side. Man er vel i nærheden af en storby. Her er meget fredeligt. Og stier i den bagvedliggende skov fører os ned til søen.
Tunnelbanen ligger 5-10 minutters gang ned ad gaden uden for campingpladsen.
Sverige spiller den danske fodboldsang i radioen, men Danmark taber alligevel 2-0 til Holland i VM.  
www.bredangcamping.se

Stockholm
I campingpladsens reception køber vi et ”Stockholmskort”. Pris 495 SEK pr. stk. gældende i 2 døgn. Det giver os fri adgang til at køre med metro (tunnelbanen), bus og både samt adgang til 80 seværdigheder og museer. Vi når vist heller ikke mere på 48 timer, så vi må hellere komme i gang. 

Kungliga Slottet
Stockholm er en storby med vand til alle sider, og 57 broer forbinder de forskellige bydele på de 16 store øer, der udgør Stockholm. Byen virker ikke kaotisk storbyagtig, selv om der er ca. 2 mio. indbyggere, måske netop på grund af al vandet.
Vi står af toget i Gamla Stan. Det første vi møder er Kungliga Slottet og Storkyrkan, hvor der skal være bryllup på lørdag. Slottet er enormt, men der er også hele 605 værelser, selv om kongefamilien ikke bor her, men kun arbejder her – og altså holder bryllup. Slottet er normalt åbent for offentligheden, men ikke i dag, vi må nøjes med at beundre det på afstand. Men hvad er nu det – der står en liggestol i et af slottes vinduer. Hvem mon sidder her og nyder den flotte udsigt over byen og vandet??.
Der er forskellige aktiviteter rundt omkring i forbindelse med brylluppet. Pressen og TV stationer er ved at gøre klar. Svensk TV er ved at oprette et studie på taget af operabygningen lige overfor slottet, hvor også en mega storskærm er sat op. Langs vandet nedenfor slottet er der opsat scener m.m., og på bagsiden af slottet holder fotografer med de store linser.

     
Klik for større billede Klik for større billede Klik for større billede Klik for større billede
Sightseeing både  Vasa skibet Skeppsholmen Gamla Stan
  

Djurgården

Vasa skibet
Vi går nu bare ned og hopper på en båd til Djurgården, øen med forlystelsespark, museer og et fantastisk rekreativt område, for her ligger også Vasamuseet. På grund af det kommende bryllup stopper bådene dog ikke ved museet
i dag. Vi står i stedet af ved Gröna Lund forlystelsesparken og traver det sidste stykke til Vasamuseet.
I 1990 åbnede museet for kun dette skib. Det er også et fantastisk skib, og det er en fantastisk historie om skibet, der efter 333 år på havets bund bliver hævet for ca. 50 år siden. Skibet synker på jomfrusejladsen midt inde i Stockholm ved Djurgården efter bare 20 min. og 30-50 personer omkommer. Efter sigende fordi skibet har for mange tunge kanoner i lasten. Kongen ønskede et større antal kanoner ombord end normalt.
Vasaskibet er Sveriges største turistattraktion og er et sandt skue af velbevaret træarbejde.
I 1628, da skibet bliver bygget, er Sverige et fattigt land, og derfor regner man ikke med at finde noget særlig smukt skib. Men her tager man fuldstændig fejl. Vasa viser sig at være ekstremt rigt udsmykket med ca. 700 udskårne figurer, romerske krigere, løver, havfruer og græske gudebilleder m.m..
De mange udskårne figurer er sat fast på skroget med jernnagler, som desværre ruster. Derfor falder mange af figurerne hurtigt af skibet og bliver begravet i det iltfattige mudder og slam. Et kæmpepuslespil at få dem anbragt de oprindelige steder.
Undersøgelser har vist, at skulpturerne var malet i mange og stærke farver. Vasa må have været et imponerende og farvestrålende syn under sin korte sejlads. Man har siden bjærgningen i 1961 gjort mere end 26.000 fund med tilknytning til Vasa.

Skansen
Ikke langt fra Vasamuseet ligger Skansen, der er et stort friluftsmuseum med en flot udsigt over byen. Dejligt at komme ud i naturen efter Vasamuseets dunkle belysning. Skansen ligger højt over byen, og heldigvis hjælper en lang/høj rulletrappe os godt opad. Skansen er verdens ældste frilandsmuseum grundlagt i 1894. Her er ca. 150 huse og gårde fra hele Sverige. De fleste bygninger er fra 1700, 1800 og 1900 tallet og de ældste er fra 1200 tallet.

Gröna Lund
Vi kigger indenfor Gröna Lund, Sveriges ældste forlystelsespark. Her er alt, hvad der hører sig til af hurlumhej og larm, så vi skynder os videre.

Skeppsholmen
Vi fortsætter fra Djurgården med båd og hopper af på Skeppsholmen, der ligger lige overfor. Skeppsholmen bliver i 1634 Stockholms orlogsstation. I 1968 er alle de militære funktioner flyttet derfra, og museer, skoler og kulturinstitutioner indtager de gamle huse.
Forsøger at finde et lunt sted til frokost-kaffepause, men det lykkes ikke. Men der er nok at kigge på. Der ligger en hel stribe husbåde, og et andet sted er der musik og dans udenfor. Museet for moderne kunst ligger her på øen med mange flotte værker i den omliggende have.  
Det er blevet køligt, så vi går øen rundt og tilbage til bådstoppestedet.

Vi vil sejle tilbage til Gamla Stan, og efter en lang og kold ventetid kommer der endelig en båd, der sejler i den retning. Men desværre sejler den bare ind til centrum og så retur til Skeppsholmen i stedet for videre til Gamla Stan. Så vi står igen på Skeppsholmen og undrer os over sejlplanen, mens vi småfryser og går i læ for dagens regnbyge. Vi kunne efterhånden have gået til Gamla Stan mange gange, for selvfølgelig er der en bro. Vi vælger at hoppe på en bus, for at komme videre.

Gamla Stan
Vi går bag om kongeslottet og over det flotte Stortorget og ned i de små smalle og hyggelige brostensbelagte gader med et væld af restauranter og cafeer. Vi finder hurtigt en café, hvor vi får vores meget forsinkede frokost sandwich og kaffe og ikke mindst varmen, mens vi nyder udsigten til det pulserende liv i de små gader. Her er en hel speciel atmosfære. Gamla Stan er en middelalderby lige midt i centrum og er oprindelig Stockholms bymidte helt tilbage i 1300 tallet, da byen bliver grundlagt. Den mest dominerende bygning i Gamla Stan er Kongeslottet. Gamla Stan består primært af øen Stadsholmen.
Vores fødder er trætte, så ved aftenstid tager vi Tunnelbanen tilbage til Bredäng. Rød linje mod Norsborg. I Bredäng er der et butikscenter ved stationen. 

     
Klik for større billede Klik for større billede Klik for større billede Klik for større billede
Östermalms Saluhall Östermalms Saluhall Sergels Torg Sergels Torg
  

Næste morgen vågner vi op til dejligt vejr, men belært af gårdsdagens oplevelser med omskifteligt vejr, tager vi varmere tøj på og trøjer med i rygsækken. Selvfølgelig viser det sig, at vi sveder med anstand. Vejret snyder os også i dag i Stockholm.

Östermalms Saluhall
Vi tager tunnelbanen til Östermalmstorg. Vort første mål er nemlig Östermalms Saluhall, der har været madmekka siden 1888, da bygningen blev opført. Her er alverdens specialiteter. Hummer, østers, gåselever, rensdyrfilet og masser af franske oste er blot lidt af udvalget. Madboder og cafeer/restauranter i en usædvanlig flot bygning.

Sergels Torg
Næste spændende sted på programmet er Sergels Torg. Et ellipseformet torv tegnet af Piet Hein ca. 1960 og opkaldt efter billedhuggeren Johan Tobias Sergel.
På en 200 meter lang rektangulær plads i det centrale Stockholm skal to motorveje mødes i en stor rundkørsel. Løsningen bliver Piet Heins superellipse til både torv og rundkørsel.
Et spændende torv med forsænket fodgængerplads med et sort/hvid trekantet mønster og en bred trappe, der fører op til gågaden Drottninggatan. Pladsen er til dels overbygget af en superellipseformet rundkørsel med springvand og en 37 m høj glasobelisk.

     
Klik for større billede Klik for større billede Klik for større billede Klik for større billede
Stadshuset Stadshuset den gyldne sal Udsigt fra Stadshuset Udsigt fra Stadshuset
  

Stadshuset
er Stockholms smukke rådhus ved bredden af Mälaren på øen Kungsholmen.
I 1907 beslutter byrådet, at Stockholm skal have et nyt rådhus, og 2 arkitektkonkurrencer bliver afholdt, inden arkitekt Ragnar Østberg får opgaven. Byggeriet foregår i 1911-23 og undervejs bliver der foretaget mange ændringer i projektet. Det 106 meter høje tårn er oprindeligt en af de andre arkitekters ide, og lygten på toppen af tårnet kommer til undervejs.
Næsten 8 mio. røde mursten er brugt til det fantastiske byggeri - inspireret af italienske renæssancepaladser.
Rådhuset er mest kendt for at huse de ca. 1.200 gæster, der er så heldige, at blive inviteret med til den årlige Nobelpris banket den 10. december. I den store blå sal afholdes den årlige Nobelmiddag. Faktisk er salen slet ikke blå, som den ifølge planen skulle males. Østberg bliver så glad for den måde, solen rammer de røde mursten, at planen bliver ændret. Nobelfestlighederne fortsætter med dans i den gyldne sal. Her er scener fra svensk historie afbilledet på væggene med mere end 18 mio. guldmosaikstykker - bladguld imellem 2 lag glas.
I Stadshusets kælderrestaurant tilbydes det foregående års nobelmenu.
Man kan komme helt op i tårnet og selvfølgelig skal vi det. Stockholmskortet gælder jo alle steder. Det må være byens bedste udsigt. En helt fantastisk udsigt over byen er der, men det mangler da også bare med alle de (365) trin og smalle gange vi må passere.
Det er en oplevelse at besøge Stadshuset. En guidet rundvisning igennem de mange flotte sale kan anbefales.
Ved Stadshuset hopper vi på bus nr. 65 ned til Karl XII Torg. Næste mål er Nationalmuseet. Men forinden går vi op i Kungsträdgården, byens ældste park og oprindelig kongelig køkkenhave. Vi nyder vores frokost og solskinnet ved en af de udendørs caféer.

Nationalmuseet
Den smukke museumsbygning er et besøg værd – masser af marmor og højt til loftet. Her er selvfølgelig mange spændende malerier af alle de store malere - Rembrandt, Renoir, Degas, Gaughin og selvfølgelig Carl Larsson og mange flere. Museet er stort, så vi tager et hurtigt besøg.

Overvejer om vi skal vove at sejle en tur, men ender med at slå os ned på en café helt ned til vandet. En god sofa, avis og flot udsigt over til Kongeslottet. Det er svært at få de trætte ben i gang igen, men vi mangler en strøgtur på Drottninggatan - en 3 km lang gågade, der undervejs krydses af Kungsgatan.
Her er sort af mennesker og masser af butikker – selvfølgelig, men mit shopinggén er gået kold. Tjekker hurtigt et stort varehus og det velassorterede Bolaget/vinhandel inden vi styrer mod T-stationen ved 18 tiden.

Nynäshamn
I dag vil vi køre ud til Skærgården lidt sydøst for Stockholm. Dejligt solskin.
På E4 og derefter på vej 73 mod Nynäshamn. Undervejs gør vi et par afstikkere bl.a. til Söderby.
Lystbådehavnen i Nynäshamn er et hyggeligt sted med flere restauranter. Solen skinner og vi sidder og nyder udsigten. Køber en frokostmenu til 80 SEK i M/S FREJA. Salatbord, skinkesteak med pebersauce og pommesfrites, vand eller lys øl, kaffe og en småkage, alt er inkl. i prisen. Og så sidder vi endda på dækket af en gammel skude og nyder udsigten og gynger let. Så pyt med, at det er dyrt at parkere.
Vi fortsætter ud i Skærgården mod Torö. Over en lille bro mod Oxnö og videre over Svärdsö inden vi når til Torö. Her ender vi på en lille havn, hvor lodsbåden netop kommer ind for at hente lodsen ombord.
Vi fortsætter igennem endnu et flot naturreservat Ören, men så kan vi heller ikke komme længere ud.
På tilbageturen holder vi ispause ved Købmanden i Torö. Det er der også andre, der gør. Og her er da også ren idyl og solskin.
Tilbageturen går gennem et flot landskab via Stora Vika, Vårsta, Tumba og ved Hallendo kører vi igen på E4. Men først er vi lige inde omkring et storcenter, hvor vi handler i Maxi ICA.
Som sædvanlig er vi tilbage ved 18-tiden. Tjekker mail og vejrudsigter. I morgen kører vi igen mod syd.  

     
Klik for større billede Klik for større billede Klik for større billede Klik for større billede
Ören naturreservat Købmanden ved Totö Gripsholm Slot Mariefred veteranbanegård
  

Ved 9 tiden næste morgen forlader vi Bredäng. Ved Södertälje kører vi over på E4 i regnvejr. Graderne er vi holdt op med at tjekke.

Gripsholm Slot
Ved afkørsel 139 ser vi et skilt mod Gripsholm Slot og tager en hurtig beslutning. Det må vi lige se. Et imponerende slot omgivet af søen Mälaren ved byen Mariefred ca. 60 km vest for Stockholm. Gripsholm Slot bliver bygget af kong Gustav Vasa i 1537 og tilhører kongefamilien og bliver brugt som deres bopæl indtil 1713. I dag er her museum med malerier og andre kunstværker i slottet med de fire røde kanontårne. Nede i Mariefred holder veterantoget på den flotte gamle banegård.
Vi fortsætter på E20, derefter på vej 50 og 49. I Askesund handler vi ind i Netto og holder frokostpause og går en tur op i byen, hvor der er torvedag og forberedelser til Jazzfestival i weekenden.

Karlsborg – Sveriges reservehovedstad

Karlsborg Camping
Vi fortsætter nu ned langs vestsiden af Vättern til Karlsborg, hvor vi kører ind på campingpladsen allerførst i Karlsborg ved en rundkørsel. Campingpladsen ligger lige der, hvor Göta Kanalen løber ud i Vättern.
Der er ikke ledige pladser helt nede ved vandet, men vi får en udmærket plads, og vi kan se Vättern til den anden side. Desværre er der en landevej imellem. Men det koster at bo centralt ved byen. Efter lidt el-stik problemer kan vi endelig få vores kaffe. Byen ligger kun få minutters gang fra campingpladsen.  
www.karlsborgscamping.se

      
Klik for større billede Klik for større billede Klik for større billede Klik for større billede
Bredäng Camping Karlsborg Karlsborg Den flydende sauna
     

Fæstningen
Karlsborg er navngivet i 1832 af Kong Karl XIV Johan, der beslutter at bygge et stort fæstningsanlæg på spidsen af Vanäs, som stedet hedder.
Vi må ud og kigge på området og cykler en tur ind igennem byen og ud til et imponerende bygningsværk - Fæstningen, der er en by i byen. Engang en lille by med lejligheder, butikker, sygehus og kirke. I dag er her fæstningsmuseum og kaserne.
Byen Karlsborg er oprindelig mest boliger for personale, der er ansat i Fæstningen, men efterhånden bliver det et større samfund, delvis på grund af Göta Kanal, der passerer gennem byen.
Byggeriet af Fæstningen påbegyndes 8. juli 1820 og først i 1909 efter næsten 90 år, er byggeriet færdigt. Prisen er steget 6 gange, og byggeriet er allerede forældet som forsvar, og bliver derfor aldrig brugt. Området er et areal på mere end 100 hektar med en omkreds på ca. 5 km. Arbejdet bliver for en stor del udført af fanger fra anstalten i Vadstena. I perioder er der over 3000 arbejdere beskæftiget med byggeriet.
Fæstningen skulle i fredstid fungere som forrådsfæstning og til at bringe kongefamilien, regeringen, rigsbankens guld, kronjuvelerne i sikkerhed i Karlsborg i en krigssituation. Det er et imponerende område, hvor vi cykler rundt.
Langs vandet i den nærliggende skov følger vi stien og får øje på reservekongeslottet. En gul træbygning med udsigt over søen. Derefter kommer vi ud til Vanäs fyr, et meget flot gammelt fyr. Vi fortsætter og ender ved én af bygningerne i fæstningsområdet. Vistnok rensningsanlæg i dag.
Fæstningsområdet besøger vi flere gange, og Fæstningsmuseet er bestemt et besøg værd. Museet omfatter også en kirke - Garnisons Kirke, som er meget speciel og ligger på 2. sal over Fæstnings Museet.

På tilbagevejen passerer vi Faldskærmsskolen og en flot gammel bygning, der ligger ude i vandet for enden af en lang badebro. Det er den flydende sauna.

    
Klik for større billede Klik for større billede Klik for større billede Klik for større billede
Fyret på Vänäs Faldskærmsskolen Karlsborg Fæstningen Reservekongeslottet

Forsvik
I nat har det regnet, og det fortsætter til morgen. Så vi trækker den lidt med morgenmaden. Der er udsigt til cykelløb Vättern rundt, for de passerer lige forbi campingpladsen. Der er ca. 20.000 deltagere.
Måske inspireret af det foreslår min bedre halvdel, at vi cykler ud til sluserne i Forsvik ca. 7 km ud ad vejen til venstre lige udenfor campingpladsen. Vi har dog ikke et kort med, men ruten er der styr på. Vi cykler afsted ud af byen op og ned ad bakker og igennem skovområde, men vand kan vi ikke se. Pludselig ser vi et skilt til en campingplads, og lidt efter kan vi skimte en campingplads i det fjerne. Det viser sig at være VORES campingplads. En dejlig rundtur på cykel. Det er en ommer. Vi starter bilen, og jeg henter et områdekort i butikken, og snart er vi ved Forsvik sluser 7-8 km ud ad vej 202. 
Forsvik har Götakanlens ældste sluse fra 1813. Ved siden af sluserne ligger et stort område med flotte gamle bygninger. Forsvik Bruk. Museum for svensk industrihistorie. Der har været industri i Forsvik i 600 år. Det begyndte med en sav, en hammer og en mølle - altsammen drevet af vand.
I nogle af de gamle bygninger er der nu teater og musikarrangementer i løbet af sommeren. 
I Forsvik ligger også en nybygget kopi af en af Sveriges første hjuldampere - Eric Nordevall fra 1837, der synker efter 20 års sejllads. Vraget bliver lokaliseret af nogle dykkere i 1980 på bunden af Vättern, og der ligger det stadig, men har vist efterhånden haft en del besøg. Det er hensigten at Eric Nordevall II skal sejle passagertrafik, så man igen kan rejse igennem Sverige som for næsten 150 år siden.

Vi bliver ikke snydt for dagens regnbyge, som heldigvis hurtigt er overstået.
Jeg skal jo se bryllup på TV, så vi må tilbage.
Det er rigtig flot, og et gensyn med mange af de steder i Stockholm, hvor vi har været. Brudevalsen mangler ganske vist, da jeg går i seng, helt firkantet i hovedet.  

      
Klik for større billede Klik for større billede
Forsvik Hajstorp Hajstorp Götakanalen
     

Götakanalen
Götakanalen bliver indviet i 1832. Svenskerne er nemlig så trætte af den danske Øresundstold (afskaffet 1857), at de påbegynder et kæmpe kanalprojekt i 1810 for skaffe en vandvej fra Göteborg og til Stockholm uden om den danske told ved Kronborg.
Da jernbanerne kommer til i 1855, er det en hurtigere måde at transportere gods og passagerer på, så succesen varer ikke længe.
Fra Sjötorp ved Vänern og til Mem ved Østersøen er Götakanalen i alt 190 km lang og passerer ikke mindre end 58 sluser, der totalt hæver skibene på kanalen op til 92 m over havets overflade. Hele vandvejen mellem Göteborg og Stockholm er på ca. 600 km.

Töreboda
Vejret er flot, og i dag skal vi se på noget af Götakanalen og sluserne. 
Vi sætter cyklerne bag på bilen og kører mod Töreboda, hvor vi parkerer bilen og fortsætter på cyklerne. Langs kanalen er der en fin grussti. Vejret er flot og det myldrer med blomster i kanten af stien. Ingen bakker, kun natur. Der er 4,4 km til Hajstrup, men vi fortsætter lidt længere forbi Riksberg. Her er man i gang med at sluse 3 skibe igennem.
Der er ikke langt imellem sluserne, og slusepasserne (unge i feriejob) cykler af sted mellem sluserne. Vi cykler tilbage til Hajstorp, hvor vi drikker kaffe på en hyggelig slusecafé, da skibene endelig kommer dertil.
Retur i Töreboda cykler vi lige en rundtur i byen, inden vi fortsætter i bilen til Sjötorp.

Sjötorp
I Sjötorp mødes Götakanlen og Vänern, så selvfølgelig er her masser af aktivitet og turister i den store havn. Vänern har forbindelse til Kattegat gennem Götaälven, som har sit udløb i Göteborg.
Kanalbåden ”Diana” er på vej gennem sluserne med turister.
I haven ved siden af er en robotplæneklipper i gang med at klare klipning af den store plæne. Der er nok at kigge på.

I dag skal vi ud at cykle en tur i området. Et rigtig flot vejr, hvor vi cykler en tur ind i skoven ad stien, der går langs vandet. På et tidspunkt bliver stien så knottet, at vi parkerer vore cykler og går videre. Vi møder 2 gående/cyklende, der fortæller, at vi godt kan tage cyklerne med. Der er bedre vej forude. Den vej kender vi, og ved at uanset hvilket retning vi kører, kommer vi til campingpladsen. Forinden møder vi lige en stor snerrende hugorm på stien. Vi burde også have taget noget ordentligt fodtøj på.
Lige før campingpladsen kører vi over på den nye udstykning ned til søen. Herfra kan vi se en helikopter i gang med en øvelse, der kræver Palles fulde opmærksomhed. Da vi endelig fortsætter, ser vi ”Diana” fra i går komme sejlende ud på Vättern efter at have sejlet igennem Götakanalen. Et flot skue.
Vi cykler over på Cafeen Ida Brygge og køber en lunch menu med udsigt til kanalbroen, der går op hver halve time. Man skal passe på sin mad her, for alliker sidder klar til at snuppe det, hvis vi forlader pladsen.

Det er sidste aften i Karlsborg og den luneste og flotteste aften, vi har haft på turen indtil nu. Dagen, hvor der kun kommer få regndryp.
Fra campingpladsens scene kan vi høre et seniororkester spille Shadows. Vi lader opvasken stå og går op og lytter. De har en sangerinde med, men hende skulle de have ladet blive hjemme.
Da det bliver køligt, snupper vi opvasken i køkkenet lige ved siden af.

    
Klik for større billede Klik for større billede Klik for større billede Klik for større billede
Hajstorp Sjötorp Sjötorp Diana i Sjötorp

Inden vi forlader Karlsborg i flot solskin, tager Palle et koldt bad i søen og jeg et koldt i baderummet. Troede, at jeg havde glemt mønten til brusebadet, og snupper det kolde bad, for så at opdage, at jeg alligevel havde husket den.

Vi kører mod Skövde ad vej nr. 49 og derfra videre ad vej nr. 26. Ved Mullajö kører vi på vej nr. 185. Vi krydser hovedvejen ved Jönköping og fortsætter ad vej nr. 26, 156 og 154.
En flot tur og solen dukker frem igen, inden vi når campingpladsen i Överlida.
Her ser ud til at være halvtomt, men et skilt på døren til receptionen oplyser, at alt er optaget fra i morgen torsdag, da der er midsommerfest. Så vi små nøjes med en enkelt overnatning og derefter fortsætte til Ullared.
Frokost og derefter en cykeltur op i den meget lille by. En kludebutik holder ophørsudsalg, og ellers er der en kiosk/turistinfo, hvor vi køber tomater og nye kartofler. Byen kan vi hurtigt overskue, så vi cykler hjem og går en tur i skoven. På den anden side af landevejen fører en smal vej stejlt opad. Vi ender oppe ved en stor grim mast, men ingen udsigt overhovedet som belønning for den opstigning. 
Næste formiddag fortsætter vi mod Ullared.

Ullared
Der er 28 km til Ullared, og vi ankommer til campingpladsen ved middagstid. Her er heldigvis plads til vores sidste ferieovernatning i Sverige. Vi får tildelt et lille frimærke - lidt større end en parkeringsbås - på et bart område.
Campingpladsen ligger i et naturskønt område kun et stenkast fra Sveriges største og billigste (!!!) varehus Gekås, der selvfølgelig er holdt i de svenske farver blå og gul – ligesom IKEA. Vist også det eneste de har til fælles.
Efter en let frokost cykler vi op ad bakken til Varehuset. Tjekker det meste igennem, men kurven er stadig tom. Undrer mig over de megaoverfyldte indkøbsvogne, der kører rundt med kunder. 
Det lykkes Palle at finde et par højttalere til notebook'en og en kage til kaffen. Så kører han tilbage. Jeg opgiver ikke så let og finder noget salatbestik og nogle viskestykker. Ikke det helt store. Men man kan jo ikke forlade sådan et varehus med tom kurv.
Det er et meget meget forunderligt sted. Tror der er gået udflugt og grænsekiosk i den – resten må være enorm dygtig markedsføring.
Prislejet og udvalget er på niveau med BILKA. De 20.000 m2 er efter vort besøg udvidet med 4.000 m2. Til sammenligning er BILKA Hundige, Aalborg og Århus på 27 - 29.000 m2.
Der er sket meget siden en vis hr. Karlsson i 1963 åbnede en butik i stueetagen i en villa i Ullared.
Så er det vist tid til kaffen.

    
Klik for større billede Klik for større billede Klik for større billede Klik for større billede
Getterön Varberg Midsommerfest i Varberg Kallbadhuset Varberg

Grimeton
Ved 9 tiden næste morgen kører vi mod Varberg.
Ca. 10 km før Varberg drejer vi af mod Grimeton, hvor der ligger en gammel radiostation fra 1920'erne, der i dag er kulturarv.
I dag er Midsommerhelligdag, så der er selvfølgelig lukket på museet, men vi kigger lidt, inden vi fortsætter mod Varberg. 

Varberg
Vi passerer forbi en lille flyveplads og en campingplads og ender helt ude i et natur- og fuglereservat på Getterön. Her er sandstrande og klipper, hvor man kan bade. Og dejligt solskin.
Lige midt på P-pladsen ligger en strandskade uanfægtet og ruger på sine æg. 
Vi fortsætter ind til havneområdet, hvor vi parkerer. Går en tur ud til fæstningen og rundt i byen. Lidt nord for fæstningen ligger et fantastisk orientalsk byggeri på pæle ude i vandet. Det er badeanstalten Kallbadhuset fra 1903.
Der er midsommerfest i byen. Folk har blomster i håret, og der danses og er feststemning.
Rigtig flot vejr med sol. En god dag til en sejltur.

Sverige har været en rigtig god oplevelse. Og Stockholm er bestemt et besøg værd og Karlsborg og Air Force Museet i Linköping og Götakanalen og......
Vejret har været noget blandet, men vi har dog alligevel haft en del sol. Varmegraderne har det til gengæld været sparsomt med.

Til Forside

Udskriftsvenlig side