Til Forside

Udskriftsvenlig side

Malta
maj 2009

Klik for større billede Klik for større billede Klik for større billede Klik for større billede
Poolområdet
En tidlig lørdag morgen kl. 5.30 står vi lidt søvnige i Billund. Vi skal til Malta og fejre en rund fødselsdag med familien. Selv yngste mand på halvandet år gaber søvnigt. Men hvad gør man ikke for at komme ned til sol og Malta.

Under indflyvningen ser vi, at på Malta er der både stejle klippesider og kyster med sandstrande, men naboøen Gozo ligger jo nærmest en etage over havet. Middelhavet ser flot og meget blåt ud.
Busturen til Mellieha Holiday Center tager ca. ½ time.
Vores bagage køres i særskilte trailers og er allerede ankommet, da vi når frem. Dog er kun den ene lejlighed klargjort. Der er travlt på den store skiftedag.
Vi får bungalow 154 og 155. Desværre passer vores nøgle ikke til gårdhavedøren, så vi kravler over den lave mur og åbner en vinduesskodde, så vi kan få bagagen ind i gårdhaven. Herfra virker nøglen til yderdøren. Med bagagen inden døre går vi mod stranden for at få noget at spise.
På den nærmeste strandcafé bestiller vi pizza og hamburgers, og den mindste får dyppet tæerne i Middelhavet og nyder det i fulde drag.
Kaffen drikker vi i gårdhaven, mens det eksemplariske barn sover sin tiltrængte middagssøvn.

Feriecenterområdet Bungalow Mellieha strandcafé Mellieha Strand

Lidt om Malta
Malta ligger i Middelhavet 90 km syd for Sicilien og er en af Europas mindste selvstændige stater.
Malta er en gruppe på 7 øer, hvor kun de 3 største øer, Malta, Gozo og Comino, er beboede. De øvrige er Cominotto, St. Pauls Island, Filfla og Fungus Rock.
Malta opnåede uafhængighed fra Storbritannien i 1964 og blev en selvstændig republik i 1974. Hovedstaden hedder Valletta.
Med 1282 indbyggere pr. km2 er Malta næst efter Monaco den tættest befolkede stat i Europa. I Danmark bor der ca.
150 pr. km2.

Klik for større billede

Bungalow

Gårdhaven

Trattoria venter..

Mellieha Holiday Center
Mellieha Holiday Center viser sig at være et godt valg til en familieferie. Rummelige bungalows, en stor ugenert gårdhave og en dejlig tagterrasse med den flotteste udsigt over bugten og op mod Mellieha by. Stole, borde og liggestole mangler ikke.
I den ene bungalow står en opredt tremmeseng og en barnestol til junior.
En bungalow er på 70 m2 og indeholder 1 værelse med 2 enkeltsenge, 1 soveværelse med dobbeltseng, stort badeværelse samt en stue med fuldt udstyret minikøkken og stort spisebord. I stuen er der TV med mulighed for se dansk TV.
Ind imellem husene er der beplantning, så man fornemmer ikke, at der faktisk ligger 150 huse i området. Centret er tegnet af den danske arkitekt Hans Munk Hansen, der har opnået stor anerkendelse for projektet, der er tegnet i arabisk byggestil.
På Mellieha Holiday Center er man meget kattevenlige og har oprettet 2 kattecaféer, hvor kattene fodres dagligt. Den ene kattecafé ligger lige uden for vores bolig.
Fra feriecentret er der en tunnel under den meget befærdede strandvej. Men tunnellen er desværre lukket i vores ferie. Stranden er den længste strand på øen 1,5 km.
Forslag til læsestof i ferien - For 23 år siden skrev Dan Turèll krimien "Mord på Malta" i bungalow 107. Handlingen foregår på "Bellieha Holiday Center".

Udsigt fra Mellieha kirke

Mellieha
Der er ikke langt til Mellieha by, men det går opad, så vi tager den lokale gule bus op til byen. Busstoppestedet ligger på strandvejen t.h. for hotellet. Vi opdager pludselig, at vi er på vej ud af Mellieha. Pyt - der er jo også flot i den næste by, hvor vi står af og smutter over på den anden side af vejen. Der kommer straks en bus, der går tilbage.
Mellieha ligger på en stejl skråning med en flot udsigt. Der sker ikke så meget, og der er sparsomt med butikker. Men der ligger en meget flot kirke, som vi kan se fra vores bolig.
Heroppe ligger en udsigtscafé, hvor vi holder pause. Tilbageturen nedad tager vi til fods ad den snoede vej. Flot tur.
Retur til frokost og lidt indkøb i hotelsupermarkedet. Der er eneste supermarked i gåafstand.
Frokost og afslapning i gårdhaven.

Billeje
Billy’s Car Hire
www.billyscarhire.com
Træffes hver dag mellem 9-10 på hotellet
Pris for 2 dage 105 euro – KIA Sedona til 7 personer inkl. barnestol.

Mdina Mdina Mdina Mdina

Udflugter

Rundt på øen
Morgenmad og pakning til biltur.
Vi kører op og bagom Mellieha og ned til Sct. Pouls Bay.
Der er venstrekørsel på Malta, og da vores chauffør får styr på, at det ikke er vinduesviskeren han skal bruge, når han vil blinke af, går det bare derud af.
Ved Golden Bay nyder vi lige udsigten, inden vi vender om og kører mod Bingemma.
Der er små veje opad og et udsigtspunkt over Bingemma.

Vi fortsætter til Mdina, hvor det lykkes med møje og besvær at finde en P plads, så vi kan trave en tur i de små gader.
Mdina ligger lige midt på øen og var Maltas gamle hovedstad før Valletta blev bygget.
Længe før vi når til byen, kan vi se domkirken på klippetoppen. Mdina er en typisk middelalderby og en af verdens bedst bevarede. Byen er bygget sammen med Rabat - adskilt af en voldgrav.
Der er fyldt med turister i den gamle by, så vi vælger hurtigt de mindre sidegader. Her er smalle gader og stræder, kirker, katedral og klostre. At trave en tur i Mdinas gader er som at gå en tur tilbage i tiden.
Byen bliver omtalt som ”Den stille by”. Mdina er en turistattraktion. Så helt stille er her nu ikke. Der er dog kun 400 indbyggere, så uden turisterne er her nok ganske fredeligt.
Mdina hed tidligere Melita, men da araberne erobrede byen, blev den omdøbt til Mdina, og der blev gravet en voldgrav rundt om den.

Udsigt til Mosta Birzebugga  Birzebugga  Birzebugga

Vi fortsætter forbi lufthavnen og kører til Birzebugga ved sydkysten. Vi parkerer ved en dejlig strand Pretty Bay med en café lige ved siden af. Det er frokosttid, så den indtager vi her. Bagefter er der afslapning på stranden og badning med udsigt til containerskibe og kæmpekraner. En imponerende udsigt. Stranden har vi for os selv, ingen turister her, altså lige bortset fra familien Jakobsen.

Vi har planer om at følge kysten tilbage til Mellieha. Men det er lidt svært at navigere med den mangelfulde skiltning, og på et tidspunkt er vi kommet ud på en meget, meget smal vej med et stengærde på begge sider. Heldigvis møder vi ikke modkørende. Vi vender om, da det bliver muligt, og heldigvis holder vi endnu på vendepladsen, da der kommer modkørende.

I Mosta området bliver vi ramt af en punktering, og reservehjulet er desværre fladt. I løbet af en time kommer der 2 flinke mænd fra udlejningsfirmaet med et nyt dæk. Den ene har boet i Danmark i mange år og taler flydende dansk.
På vej tilbage ser vi et større supermarked og handler stort ind.I Mellieha holder vi ved slagteren og provianterer til aftensmaden.
Da vi er retur sidst på eftermiddagen, er en tur i poolen tiltrængt.
Vi griller lammekoteletter i gårdhaven, mens yngste mand tjekker alle sten i blomsterbedene og råhygger om os.

Dwerja ishus m.m. Dwerja - Udsigt til Fungus Rock Dwerja - Det blå vindue Dwerja - Indlandshavet

Gozo
Morgenmad og så afsted i bilen – vi skal til naboøen Gozo.
Færgen til Gozo afgår kun et par km herfra, og sejlturen tager ca. 20 min.
Flot tur. Vi kører igennem hovedbyen Victoria (Rabat) og fortsætter op til kysten ved Dwerja. Hårnålesving og smal vej ned til kysten. En forreven kyst med de flotteste klippeformationer.
Vi kigger lidt rundt. Og der er meget at kigge på.
Små både sejler fra en lille lagune – Indlandshavet  - via en smal tunnel gennem klipperne og ud i havet. Indlandshavet har sandsynligvis været en havgrotte, hvor taget er kollapset.
Ude i havet står det fantastiske blå vindue, der er en naturlig klippeåbning - næsten på størrelse med en fodboldbane. Og
Fungus Rock til den anden side. En 60 m høj massiv klippe i det fjerne.
Lige ved siden af os bobler det i vandet. Forklaringen dukker hurtigt op til overfladen.
Stedet er et populært dykkersted, hvor man kan komme ned i 27m dybde.
Et fantastisk sted, men ikke til almindelig badning.
Vi fortsætter turen via Gharb, Zebrug og ud til kysten ved Xweniby. Vejen her er stejl og meget smal, men der er en flot udsigt.
Vest for Marsalforn ser vi saltbassiner langs kysten. Produktion af havsalt er en gammel tradition på Gozo. Ved højvande bliver bassinerne fyldt med havvand, som efterfølgende fordamper og det fineste havsalt ligger tilbage.
Vi leder efter en strand og en café, hvor vi kan få noget frokost, så vi fortsætter til Marsalform, hvor vi parkerer tæt ved stranden midt i byen. Her er utrolig dejligt og en hyggelig stemning ved den lille havn.
Vi spiser pizza med udsigt til stranden og de karakteristiske blå fiskerbåde med
Osiris-øjet, et værn mod onde ånder. Lidt overtro skader jo ikke. Og i souvenirbutikkerne pynter det farvestrålende øje i alle størrelser.
Bagefter tager vi en dukkert i det klare vand. Desværre er vandet fyldt med små brandmænd, som både Palle og Morten bliver lettere forbrændt af. Den mindste hygger sig med de mange flotte sten på stranden.

Vi fortsætter til Victoria og det store fæstningsværk Citadellet - et imponerende bygningsværk, højt beliggende, der med sine smalle gader og en flot udsigt over området, minder om Mdina.

Det er efterhånden blevet sidst på eftermiddagen, og vi kører mod færgen. I udkanten af Victoria passerer vi en væddeløbshest i fuld fart, der bremser ned for det røde lys. Lidt speciel oplevelse, at se en hest i trafikmylderet. Hestevæddeløb er en af maltesernes foretrukne sportsgrene.

Saltbassiner Marsalforn Marsalforn Citadellet i Victoria
Valletta
I dag er det lidt diset og blæsende, men dog stadig 20 gr. til morgen.
Vi hopper på bus nr. 45 til Valletta. Turen tager ca. 1 time. Første bus er stopfyldt, men i den næste er der masser af pladser.
Busterminalen ligger lige udenfor byporten, og herfra udgår stort set alle busser på øen.

Valletta er en meget speciel og spændende by med vinkelrette gade, der mange steder er ret stejle. Valletta blev bygget på 5 år af den daværende stormester Jean Parisot de Valette, der beskedent opkaldte byen efter sig selv.
Der er masser af små butikker. Hovedgaden Triq ir Republica er 1 km lang. Parallelt løber Merchant Street, selvfølgelig med masser af butikker. Hovedgaderne er brede, og der er god plads og masser af mennesker. Sidegaderne er derimod ret smalle og fredelige, men også meget stejle. Overalt er der farvestrålende karnapper. Et enkelt plastvindue har dog sneget sig ind og ødelægger stilen i en af de små gader.
Der bliver travet mange km under et besøg i Valletta.
Spiser frokost på et hyggeligt torv. Ser ruinerne af det gamle operahus lige før byporten inden det trætte barn falder i søvn i klapvognen. Vi snupper en kop kaffe inden turen går retur med bus 145.
Tag bussen til Valletta og lad udlejningsbilen stå.
Maltas hovedstad, Valletta, var ét af de første steder, der blev opført på UNESCOs liste over kulturarv.
Hjemme venter poolen og derefter aftensmad. Der er 20 gr. kl. 20.
I dag har der været sol, dis og blæsende. Perfekt til en bytur.
Lidt grandprix inden sengetid. Jo, Danmark klarer den og skal også deltage på lørdag. De andre er gået i seng. Man må jo følge lidt med.

Valletta Valletta Valletta Valletta

Mad og vin
Den første aften og et par stykker mere… går vi ned mod stranden og drejer til højre mod byområdet. Ved et hyggeligt sted TRATTORIA DE BUONO med udsigt over bugten spiser vi aftensmaden. En menu a 4 retter til ca. 15 euro.
Det varer længe inden maden kommer, men den er til gengæld rigtig god. Pasta, fiskesuppe, fiskeret og kage.
Flot aftentur hjemad langs stranden. Flere steder sidder folk på stranden og griller.
Fødselsdagsmiddagen bliver indtaget samme sted. Samme bord og samme flotte udsigt. Vi begynder med en flaske champagne Möet & Chandon.
Forret og 4 slags fisk til hovedret. Chardonnay til. Vi slutter af ved poolen med en espresso og is.

Der er ikke mange restauranter i området, men DE BUONO har dejlig mad og vin og samtidig en fantastisk udsigt til maleriske Mellieha Bay.

Vin fra Malta Trattoria De Buono

Det danske flag ses mange steder på Malta - men det er nu ikke det danske, selv om det ligner. Det er Johanniterriddernes flag.
Johanniterne kom til Malta i 1530 efter at være fordrevet fra Rhodos 8 år tidligere af tyrkerne.
På Malta kæmpede de sammen med malteserne for at stoppe tyrkernes invasion.
En Johanniterfane var med på Valdemar Sejrs togt til Estland i 1219 og måske oprindelsen til Dannebrog.
Maltas flag er todelt rød og hvid med St. Georgskorset i øverste venstre hjørne.

Praktiske oplysninger
220V, men med engelske 3-bens stik.
Mod et mindre gebyr, er det er muligt at komme på internettet ved receptionen.
Busserne er et udmærket transportmiddel - og billigt.
Den lokale øl hedder Cisk.
Den lokale sodavand hedder Kinnie - et godt alternativ til cola. Er fremstillet af bitre appelsiner og krydderurter.

Den sidste dag ringer vækkeuret tidligt. Kufferter skal stilles ud i gårdhaven kl. 6.30 og nøglen skal afleveres kl. 7. Det når vi fint. Derefter spiser vi morgenbuffet i restauranten og nyder udsigten i haven inden bussen til lufthavnen afgår kl. 8.30.

Malta har et behageligt klima og en fantastisk natur, dejlige strande og klart vand.
Kan på det varmeste anbefales og bestemt også Mellieha Holiday Center. Er der børn med på ferien, er det et perfekt sted.
Vi fik set lidt af Gozo, Valletta og Mdina og flere andre steder, men endnu flere steder fik vi ikke set.